Kesedihan Muslim di Sebuah Gereja - Lawatan Bakti Siswa 2009

8/11/2009 02:30:00 PTG Dicatat oleh wak-murai
Kami bersama 12 peserta program Kuliah Kerja Nyata (bakti siswa) Institut Agama Islam Negeri Sumatera baru-baru ini (Ogos) telah berkesempatan menziarahi saudara seagama kita (Islam) yang kurang bernasib baik.

Di dapati, mereka adalah golongan yang telah dibuang oleh keluarga dan hidup sebatang kara.




Lebih menyedihkan lagi, di tengah-tengah negara yang majoriti masyarakatnya beragama Islam dan kuasa pentadbiran masih lagi di bawah pengaruh para pemimpin yang beragama Islam, nasib mereka nampaknya hanya dibela dan diberikan perhatian oleh sekumpulan pihak prihatin yang bukan daripada golongan yang beragama Islam.

Mereka di dapati tinggal di sebuah gereja merangkap community home yang dikendalikan oleh pihak gereja di sebuah tempat.

Tidaklah dapat kami pastikan bagaimana situasi sebegini boleh terjadi. Adakah maklumat tentang mereka tidak sampai ke pengetahuan pihak yang berkenaan? Allahu'alam!

Dalam ziarah yang dibuat, pihak kami sempat memberikan sedikit pesanan nasihat dan perangsang kepada kumpulan yang diuji dengan ujian yang berat itu, supaya mereka tabah dan terus bersemangat.

Kami juga sempat mendengar rayuan mereka supaya ada mana-mana pihak yang mewakili kumpulan pertubuhan Islam yang sudi membantu mereka.

Sehubungan dengan itu kami telah berusaha memanjangkan masalah yang dihadapi oleh kumpulan tersebut kepada pihak yang sepatutnya supaya membantu mereka.


Anda boleh catatkan komen untuk catatan ini.

1 Komen bagi "Kesedihan Muslim di Sebuah Gereja - Lawatan Bakti Siswa 2009"

  1. wak-murai Said,

    makluman

    perkara ini telah di panjangkan Y.B serta kerajaan negeri.

    Setinggi-tinggi ucapan terima kasih Kepada Hj. Rafie Di atas segala usaha beliau

    Posted on 29 September 2009 pada 9:03 PG

     

Catat Ulasan